Nasz biznes

W 2019 roku Grupa Kapitałowa Śnieżka aktywnie działała w Polsce oraz na 15 rynkach zagranicznych.

Kluczowe marki

W raportowanym okresie wyroby Grupy Kapitałowej Śnieżka były sprzedawane pod następującymi markami handlowymi:

    obrazek
  • Śnieżka – będąca podstawową marką Grupy – w ramach której oferowany jest szeroki zakres produktów. W jej portfolio mieszczą się grupy produktów przeznaczonych do ochrony i dekoracji różnorodnych podłoży, użytkowanych zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pomieszczeń (m.in. farby do ścian i fasad, wyroby do malowania metalu i drewna, a także gładzie szpachlowe do ścian). To kompleksowa oferta zaspokajająca potrzeby na każdym etapie wykańczania czy remontu domu i mieszkania.
  • obrazek
  • Magnat - to produkty dla najbardziej wymagających Klientów, ceniących jakość i styl. W portfolio tej innowacyjnej marki premium znajdują się wysokiej jakości farby ceramiczne, które charakteryzują się trwałością koloru, niebanalną gamą barw, odpornością na plamy i zabrudzenia oraz intensywne użytkowanie. Magnat to także struktury, dające wiele możliwości dekoracyjnych, imitujące różne powierzchnie: od „surowego” betonu, „przetartego” tynku, po szlifowany marmur czy perłowy połysk. Portfolio marki uzupełniają także narzędzia malarskie, które cechuje wysoka jakość wykonania oraz komfort użytkowania.
  • obrazek
  • Vidaron - to marka wysokiej jakości produktów do ochrony i dekoracji drewna. Oferta marki została przygotowana z myślą o wszystkich, którzy chcą w kompleksowy sposób zadbać o drewno użytkowane zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pomieszczeń. Portfolio marki obejmuje m.in.: wysokiej jakości impregnaty chroniące w kompleksowy sposób drewno, zarówno od środka (impregnat gruntujący), jak i z zewnątrz (impregnat powłokotwórczy), a także impregnat renowacyjny przeznaczony do wcześniej malowanego drewna, lakierobejce oraz oleje i lakiery.
  • obrazek
  • Foveo Tech - to marka profesjonalnych systemów ociepleń budynków, oparta na doskonałej jakości tynkach dekoracyjnych i farbach fasadowych, występujących w bogatej gamie kolorystycznej. Znajdują one szerokie zastosowanie zarówno na budynkach nowo wznoszonych, jak i już istniejących. To wysokiej jakości materiały do renowacji budynków pod kątem izolacji cieplnej, ochrony ich konstrukcji i zmiany wyglądu zewnętrznego.
  • obrazek
  • Beston - to oferta produktów potrzebnych na różnym etapie praca budowlanych, remontowych oraz wykończeniowych, z której mogą korzystać zarówno profesjonaliści, jak i użytkownicy indywidualni. W portfolio marki znajdziemy różnego rodzaju silikony, kleje oraz pianki.
  • obrazek
  • Rafil - to marka, w ofercie której znajdują się podkładowe i nawierzchniowe antykorozyjne farby przemysłowe. W jej portfolio mieszczą się systemy alkidowe, poliwinylowe, poliuretanowe, epoksydowe i termoodporne. W ofercie marki znajdują się przyjazne środowisku wyroby o obniżonej zawartości rozcieńczalników organicznych oraz produkty wodorozcieńczalne. Rafil oferuje także farby na dach, farby na posadzkę oraz farby do malowania ogrodzeń, okien i drzwi.
  • POLI-FARBE
  • Poli-Farbe - to marka parasolowa, w ofercie której znajduje się szerokie portfolio produktów przeznaczonych do ochrony i dekoracji różnych powierzchni. Mieszczą się w nim m.in. jedne z najbardziej rozpoznawalnych marek na tamtejszym rynku: Platinium oraz Inntaler (m.in. emulsje do wnętrz i fasad), Cellkolor (farby do drewna i metalu) oraz Boróka (preparaty do ochrony i dekoracji drewna).

Opis branży i rynków, na których działa Grupa

W 2019 roku Grupa Kapitałowa Śnieżka aktywnie działała na kilkunastu rynkach – w Polsce oraz na 15 rynkach zagranicznych.

Głównymi rynkami, na których działa Grupa są: Polska, Węgry, Ukraina i Białoruś. W 2019 roku przychody Grupy osiągnięte na tych czterech rynkach stanowiły 95,4% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży.

Wiodącym rynkiem sprzedaży (dla wyrobów i towarów) Grupy Kapitałowej Śnieżka w 2019 roku był rynek polski z 67% udziałem (o 10 p.p. mniej w porównaniu z 2018 rokiem). Kolejnymi kluczowymi krajami, w których operują spółki wchodzące w skład Grupy są: Węgry (udział 13,9%1), Ukraina (udział 10,8%, -1,7 p.p. rok do roku) oraz Białoruś (udział 3,7%, -1,1 p.p. rok do roku). Rynek węgierski stał się dla Grupy drugim najważniejszym rynkiem po Polsce po finalizacji transakcji nabycia udziałów w spółce Poli-Farbe Vegyipari Kft. w maju 2019 roku.

Największy udział w skonsolidowanych przychodach ze sprzedaży Grupy Kapitałowej Śnieżka miała FFiL Śnieżka SA – spółka dominująca w Grupie, która prowadzi również działalność eksportową.

Na polskim rynku farb i lakierów działa około 70 firm. FFiL Śnieżka SA pozostaje jednym z jego liderów. Czwórka największych graczy obecnych na krajowym rynku to: FFiL Śnieżka SA (marki: Śnieżka, Magnat, Vidaron, Foveo-Tech, Beston, Rafil), PPG Deco Polska (marki: Dekoral, Bondex, Sigma, Malfarb, Domalux i Drewnchron), AkzoNobel Polska (marki: Sadolin, Dulux, Nobiles, Sikkens, Hammerite) i Tikkurila Polska (marki: Tikkurila, Jedynka, Beckers, Polifarb Dębica). Podmioty te odpowiadają za ponad 70% całkowitej sprzedaży.

Według szacunków FFiL Śnieżka SA, na rynku polskim sprzedaż wyrobów dekoracyjnych prowadzona jest w następujących punktach dystrybucyjnych:

  • około 100 hurtowni I stopnia (dokonujących redystrybucji produktów zakupionych bezpośrednio od producenta);
  • około 700 sieciowych marketów budowlanych (DIY);
  • około 6000 sklepów detalicznych, posiadających w ofercie farby, w tym około 700 sklepów specjalistycznych, w których dominuje asortyment wyrobów dekoracyjnych.

Stosunkowo niewielka część sprzedaży realizowana jest bezpośrednio do firm budowlanych.

W szeroko rozumianej kategorii deko, główne kanały dystrybucji to kanał niezależny (około 65%) oraz markety budowlane typu DIY (około 35%). Wartości te różnią się jednak w przypadku sprzedaży różnych grup produktowych.

Na węgierskim rynku farb i lakierów działa ok. 50 graczy. Spółka Poli-Farbe Vegyipari Kft., która od maja 2019 roku należy do Grupy Kapitałowej Śnieżka, pozostaje jednym z liderów tamtejszego rynku. Największymi podmiotami działającymi na Węgrzech są: Poli-Farbe (marki: Platinium, Intaller, Cellkolor i Boróka), PPG Trilak (marki: Héra, Trinát, Lazurán, Thermotek, Bondex i Dryvit) oraz Akzo Nobel Coatings (marki: Dulux, Sadolin, Hammerite, Tilatex i Supralux), z łącznymi udziałami rynkowymi szacowanymi na ok. 75%. Do mniejszych producentów, z kilkuprocentowym udziałem w rynku, należeli m.in.: Tikkurila, JUB, Helios, Meffert i Caparol.

Według szacunków Spółki, na rynku węgierskim sprzedaż wyrobów dekoracyjnych prowadzona jest w następujących punktach dystrybucyjnych:

  • około 30 hurtowni I stopnia (dokonujących redystrybucji produktów zakupionych bezpośrednio od producenta);
  • około 850 składów budowlanych;
  • około 750 sklepów specjalistycznych, w których dominuje asortyment wyrobów dekoracyjnych;
  • około 55 marketów budowlanych (DIY);
  • około 175 sklepów typu mass merchandisers, czyli punktów posiadających w ofercie szeroki asortyment: spożywczy, akcesoria RTV/AGD, chemia gospodarcza itp.

W szeroko rozumianej kategorii deko, główne kanały dystrybucji to kanał niezależny (około 65%) oraz markety budowlane DIY i mass merchandisers (około 30%). Wartości te różnią się jednak w przypadku sprzedaży różnych grup produktowych.

W szeroko rozumianej kategorii deko, główne kanały dystrybucji to kanał niezależny (około 65%) oraz markety budowlane DIY i mass merchandisers (około 30%). Wartości te różnią się jednak w przypadku sprzedaży różnych grup produktowych.

Wyroby Grupy dostępne są na terenie całej Ukrainy, jednak zdecydowana większość przychodów realizowana jest w jej zachodniej i centralnej części.

Według danych Spółki, sprzedaż na ukraińskim rynku prowadzona jest w następujących punktach dystrybucyjnych:

  • około 100 hurtowni I stopnia (dokonujących redystrybucji produktów zakupionych bezpośrednio od producenta);
  • około 6 000 sklepów posiadających w ofercie produkty z szeroko rozumianej kategorii farb i lakierów;
  • około 75 marketów budowlanych (DIY).

Grupa Kapitałowa Śnieżka jest jednym ze znaczących producentów farb i lakierów na rynku białoruskim – obecna na nim w segmencie produktów ze średniej półki cenowej (farby emulsyjne) oraz w segmencie premium (szpachle), w którym posiada dominującą pozycję.

Na tym rynku Grupa konkuruje zarówno z producentami międzynarodowymi, jak i lokalnymi – także z markami rosyjskimi, które dzięki swobodnemu przepływowi towarów w ramach Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej (Rosja, Białoruś, Kazachstan, Armenia i Kirgistan) stają się coraz bardziej konkurencyjne. Główni konkurenci Grupy to DAW (marki: Caparol/Alpina), Eskaro (marka Condor), AkzoNobel (marki: Dulux i Sadolin), Tikkurila, MAW, Tajfun, Ilmax, Ceresit i Knauf. Równocześnie coraz mocniej zaznaczają swoją obecność producenci rosyjscy, a wśród nich: ABC Farben, Bergauf i Volma.

Na wymagającym rynku białoruskim Grupa jest obecna zarówno w kanale B2C (będąc głównym graczem za pośrednictwem sieci marketów budowlanych typu DIY oraz placówek detalicznych dystrybutorów Grupy), jak i w kanale B2B (w mniejszym zakresie). Według szacunków FFiL Śnieżka SA, na rynku białoruskim sprzedaż wyrobów dekoracyjnych prowadzona jest w następujących punktach dystrybucyjnych:

  • około 15-20 hurtowni I stopnia (dokonujących redystrybucji produktów zakupionych bezpośrednio od producenta);
  • sieciowe markety budowlane (DIY);
  • niezależne (pozasieciowe) sklepy detaliczne, posiadające w ofercie farby.

Pozostałe rynki, na których Grupa prowadziła sprzedaż w 2019 roku to, między innymi: Mołdawia (gdzie Spółka jest jednym z liderów rynku, w zakresie sprzedaży wyrobów emulsyjnych), Rosja, Litwa, Kazachstan, Czechy, Słowacja, Rumunia i Łotwa.

Grupa w dalszym ciągu planuje sprzedawać swoje produkty na ww. rynkach zagranicznych (w tym celu dokonywana jest transformacja struktury Działu Eksportu pod względem funkcjonalnym oraz opracowane zostały nowe procesy mające na celu poprawę efektywności działań), przy czym ze względów biznesowych Spółka będzie kontynuowała ograniczanie swojej aktywności sprzedażowej na rynku rosyjskim.

Strategia Grupy na najbliższe lata zakłada koncentrację na czerech kluczowych rynkach (Polska, Węgry, Ukraina, Białoruś). W tym czasie najważniejszym zadaniem będzie dalsza integracja Poli-Farbe Vegyipari Kft. z Grupą oraz praca nad osiągnięciem pełnych efektów synergii, które docelowo powinny pozytywnie wpłynąć na rentowność (marże) węgierskiej spółki. Zarząd Spółki zastrzega przy tym, że nie można wykluczyć, iż trwająca pandemia choroby COVID-19, wywołana przez koronawirusa SARS-CoV-2, i jej skutki – nieprzewidywalne na moment sporządzenia raportu rocznego Grupy za 2019 rok – w przyszłości mogą wpłynąć na konieczność zmiany albo całkowitej rewizji strategii oraz celów strategicznych Spółki i Grupy.

Główne tendencje i czynniki mające wpływ na rozwój branży i Grupy

Czynniki makroekonomiczne

W związku z trwającą pandemią choroby COVID-19 (wywołaną przez koronawirusa SARS-CoV-2), wobec braku dostępnych rzetelnych i kompletnych informacji oraz danych o jej skutkach, na dzień sporządzenia raportu rocznego Grupa Kapitałowa Śnieżka – podobnie jak wszystkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Polsce i na świecie – nie jest w stanie aktualnie dokonać prognozy następstw pandemii dla otoczenia makroekonomicznego i rynkowego. W związku z powyższym, możliwość dokonania oceny perspektyw rozwoju Grupy w przyszłości jest na dzień sporządzenia raportu rocznego za 2019 rok ograniczona.

Zarząd Spółki będzie monitorować w przyszłości potencjalny wpływ skutków pandemii COVID-19 i podejmie wszelkie możliwe kroki, aby złagodzić jej ewentualne negatywne skutki dla rozwoju Grupy – o ile one wystąpią. Jednak wobec braku możliwości pozyskania na moment sporządzenia niniejszego raportu wiarygodnych założeń, wszelkie przewidywania dotyczące rozwoju Grupy muszą być analizowane z uwzględnienie ww. założenia.

Dla Grupy Kapitałowej Śnieżka kluczowym rynkiem z punktu widzenia realizowanych przychodów jest Polska. Kondycję polskiego rynku najlepiej obrazuje wartość i dynamika produktu krajowego brutto (PKB), którego głównym motorem napędowym była dotąd konsumpcja prywatna. Konsumpcję dóbr i usług przez indywidualnych konsumentów pobudzało wiele czynników, natomiast jako najważniejsze Grupa identyfikowała poziom wynagrodzeń (przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej), stopa bezrobocia oraz transfery socjalne – w tym różnego rodzaju programy rządowe zapewniające korzyści finansowe konkretnym beneficjentom, ulgi podatkowe i inne dodatki do płac.

Ważna, jednak w mniejszym stopniu, jest dla Grupy także sytuacja w branży budowlanej. Do czynników, które obrazują koniunkturę w tym obszarze można zaliczyć m.in. produkcję budowlano-montażową (obejmującą roboty o charakterze inwestycyjnym i remontowym, zrealizowane na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane zatrudniające powyżej 9 pracowników) oraz poziom nowych inwestycji w segmencie budownictwa mieszkaniowego (liczba mieszkań oddanych do użytku), jak i komercyjnego.

Pomocne w ocenie koniunktury są także wskaźniki ufności konsumenckiej (bieżący i wyprzedzający), które pokazują, jaki jest poziom optymizmu konsumentów w zakresie sytuacji gospodarczej, a tym samym skłonność budowania oszczędności i dokonywania wydatków przez gospodarstwa domowe.

Powyższe czynniki makroekonomiczne miały dotąd wpływ nie tylko na Grupę, ale także na rozwój całej branży producentów farb i lakierów.

W raportowanym okresie wyroby Grupy Kapitałowej Śnieżka były sprzedawane także poza Polską, a Grupa planuje dalszy rozwój za granicą. Dlatego w kontekście rozwoju Grupy i jej przyszłych przychodów ważna będzie globalna sytuacja makroekonomiczna (PKB, konsumpcja prywatna, poziom wynagrodzeń, bezrobocie, koniunktura w budownictwie etc.), w tym na pozostałych głównych rynkach – w szczególności na Węgrzech, Ukrainie i Białorusi.

Czynnikiem makroekonomicznym mającym wpływ na wyniki oraz tempo rozwoju Grupy będzie także zachowanie kursów walut (w szczególności EUR/USD, EUR/PLN, USD/PLN, HUF/PLN, UAH/PLN, BYN/PLN), w tym ewentualna dewaluacja forinta węgierskiego, hrywny ukraińskiej oraz rubla białoruskiego. Dla rozwoju Grupy oraz całej branży ważne będzie też kształtowanie się cen surowców używanych do produkcji.

Sytuacja w sektorze farb i lakierów

Istotny wpływ na funkcjonowanie i dalszy rozwój Grupy Kapitałowej Śnieżka, jak i całej branży, będą miały zmiany popytu na farby i lakiery. Znaczącymi czynnikami będą też kształtowanie się siły nabywczej gospodarstw domowych oraz trendy konsumenckie w dekorowaniu i urządzaniu wnętrz.

Jak dotąd, na rynku polskim, węgierskim oraz ukraińskim utrzymywała się tendencja do wybierania przez klientów produktów droższych, o wyższej jakości (z segmentów value for money i premium). Istotne znaczenie dla Grupy i branży miało także rosnące zainteresowanie produktami bardziej ekologicznymi i pomagającymi zadbać o zdrowie użytkowników (np. farby redukujące poziom formaldehydu w powietrzu). Konsumenci dotychczas zwracali uwagę nie tylko na estetykę czy trwałość farb i lakierów, ale też na to, czy nie zawierają szkodliwych dla zdrowia substancji, czy są ekologiczne i jakie działania podejmuje producent aby ograniczyć ich wpływ na środowisko.

FFiL Śnieżka SA pozostaje jednym z czterech największych producentów w branży w Polsce, a jednym z celów strategicznych na lata następne jest utrzymanie wiodącej pozycji. Także na głównych rynkach zagranicznych Grupa będzie pracować nad zachowaniem lub wzmocnieniem swojej pozycji rynkowej.

Zarząd Spółki nie przewiduje pojawienia się innych czynników (poza wymienionymi wcześniej) mogących wpływać na zmianę sytuacji w sektorze farb i lakierów. Zarząd Spółki zastrzega przy tym, że trwająca pandemia choroby COVID-19, wywołana przez koronawirusa SARS-CoV-2, i jej skutki – nieprzewidywalne na moment sporządzenia raportu rocznego Grupy za 2019 rok – w przyszłości mogą wpłynąć na częściową albo całkowitą zmianę otoczenia i listy czynników wpływających na sytuację w sektorze.

Grupa Kapitałowa Śnieżka stale monitoruje sytuację w sektorze farb i lakierów na kluczowych dla niej rynkach, co daje możliwość przewidywania zmian postaw konsumenckich oraz dostosowania swojej oferty do zmieniających się warunków konkurencyjnych w poszczególnych krajach. Grupa kontynuuje także działania mające na celu zwiększenie dystrybucji numerycznej jej produktów we wszystkich obszarach jej operowania.

Sytuacja makroekonomiczna i kondycja branży

W 2019 roku polska gospodarka nieznacznie zwolniła, ale ze wstępnych szacunków podanych przez GUS wynika, że wzrost PKB był realnie wyższy o 4,0% w porównaniu z poprzednim rokiem (wobec 5,1% rok wcześniej) 2 .

Głównym motorem rozwoju polskiej gospodarki była konsumpcja prywatna, do której pobudzenia przyczyniły się rosnące wynagrodzenia. W 2019 roku przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej wyniosło 4 918,17 PLN 3 i wzrosło o 7,3% w porównaniu z 2018 rokiem. Przeciętne wynagrodzenie w IV kwartale 2019 roku osiągnęło poziom 5 198,58 PLN.

Na wzrost gospodarczy w Polsce miały również wpływ sukcesywny spadek stopy bezrobocia – do poziomu 5,2% w grudniu 2019 roku, w porównaniu z 5,8% rok wcześniej – oraz wyższe transfery socjalne. Powyższe czynniki przyczyniły się do tego, że w grudniu 2019 roku sprzedaż detaliczna wzrosła o 5,7% w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku.

Jednocześnie inflacja utrzymywała się na umiarkowanym poziomie. W 2019 roku średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI) wyniósł 102,3 4 , co oznacza wzrost cen o 2,3% w porównaniu z 2018 rokiem.

Produkcja budowlano-montażowa, obejmująca roboty o charakterze inwestycyjnym i remontowym, zrealizowana na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane zatrudniające powyżej 9 pracowników, była w 2019 roku o 2,6% wyższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku 5 . Lepsza była także koniunktura w budownictwie mieszkaniowym i komercyjnym. W 2019 roku oddano do użytku 207,2 tys. mieszkań, czyli o 12% więcej niż przed rokiem 6 .

W pozostałych krajach, będących głównymi rynkami zbytu produktów Grupy Kapitałowej Śnieżka, sytuacja gospodarcza przedstawiała się następująco:

Węgry

Pomimo wcześniejszych prognoz spowolnienia tempa wzrostu gospodarczego na Węgrzech w drugiej połowie minionego roku, w IV kwartale 2019 roku PKB wzrósł o 4,5%. W rezultacie, w 2019 roku węgierska gospodarka zanotowała wzrost o 4,9% w porównaniu z poprzednim rokiem7.

Głównym motorem rozwoju węgierskiej gospodarki w 2019 roku był wzrost nakładów inwestycyjnych (+18% r/r) oraz wzrost popytu konsumpcyjnego (+4,5% r/r). Konsumpcję prywatną stymulował natomiast wzrost zatrudnienia i płac. W 2019 roku przeciętne wynagrodzenie na Węgrzech wyniosło 367 800 HUF (równowartość około 4 739 PLN) i wzrosło ono o 11,4% w porównaniu z poprzednim rokiem. Również stopa bezrobocia na Węgrzech w IV kwartale 2019 roku utrzymywała się na rekordowo niskim poziomie 3,3%.

Równolegle do wzrostu pensji, chociaż wolniej, rosły też ceny konsumpcyjne, a inflacja na koniec 2019 roku ukształtowała się na poziomie 3,4%.

Prognozy na lata 2020-2022 zakładają spowolnienie gospodarki głównie ze względu na niższy poziom transferów z UE, spowolnienie gospodarki światowej oraz stopniowy spadek wzrostu siły nabywczej gospodarstw domowych. Węgierski instytut badań ekonomicznych GKI Economic Research Co. prognozuje, że wzrost PKB w całym 2019 roku wyniesie 4,9%, a w 2020 roku gospodarka węgierska będzie rosła w tempie 3,2%8.

Ukraina

W pierwszych trzech kwartałach 2019 roku nastąpiła wyraźna poprawa sytuacji gospodarczej na Ukrainie. W II kwartale 2019 roku wzrost PKB wyniósł 4,6%, a w III kwartale – 4,1%. Przyspieszenie w ukraińskiej gospodarce w tym czasie wynikało z kilku czynników, m.in. zwiększenia eksportu (w tym w rolnictwie) i poprawy koniunktury w przemyśle. Po dobrym okresie gospodarka zanotowała jednak pogorszenie – w IV kwartale 2019 roku PKB wyniósł zaledwie 1,5%.

Średnia płaca na Ukrainie w 2019 roku wyniosła 10 497 UAH (równowartość ok. 1 681 PLN). Wzrosła ona o 18,4% w porównaniu z poprzednim rokiem9.

Inflacja w 2019 roku spadła do 4,1% (z 9,8% w poprzednim roku). Po oczekiwanym spadku stopy procentowej, otwiera to drogę do długoterminowego obniżenia stóp procentowych kredytów.

Sektor budowlany, którego kondycja także ma wpływ na konsumpcję farb i lakierów, w 2019 roku odnotował wzrost o 20% w porównaniu z poprzednim rokiem, a wartość wykonanych robót budowlanych wzrosła we wszystkich segmentach (przy czym wzrost w budownictwie mieszkaniowym wyniósł 3%).

Pomimo słabych danych PKB za IV kwartał 2019 roku, przewidywania co do dalszej poprawy sytuacji gospodarczej na Ukrainie pozostają optymistyczne. Prognozy rządu ukraińskiego zakładają na rok 2020 wzrost PKB, w przedziale między 3,5 do 3,7%10. Prognozy dotyczące rozwoju ukraińskiej gospodarki publikowane przez międzynarodowe instytucje finansowe przewidują natomiast, że PKB wyniesie 3% (Międzynarodowy Fundusz Walutowy) oraz 3,6% (Bank Światowy). Utrzymanie się pozytywnych tendencji w gospodarce będzie zależeć jednak od stabilności politycznej oraz realizacji reform strukturalnych, a także planowanej prywatyzacji przedsiębiorstw.

Białoruś

Na podstawie oficjalnych danych szacuje się, że gospodarka białoruska zakończyła 2019 rok wzrostem PKB na poziomie 1,2%, podczas gdy na koniec 2018 roku PKB osiągnął 3% wzrost11. Przewidywania Banku Światowego wskazują, że w kolejnych latach wskaźnik ten będzie kształtować się na poziomie 1,2% r/r.

Według wstępnych szacunków National Statistical Committee of the Republic of Belarus, inflacja na Białorusi na koniec roku 2019 osiągnęła poziom 5,6%. Dla przypomnienia, na koniec roku 2018 wynosiła ona 4,9% W tym okresie również całkowite zadłużenie przedsiębiorstw osiągnęło poziom rocznego PKB, z czego większa część kwoty zadłużenia przypada na spłatę kredytów i pożyczek.

Pozytywny wpływ na sytuację makroekonomiczną Białorusi od kilku lat mają działania Narodowego Banku Republiki Białorusi, które pozwalają utrzymywać inflację na stosunkowo niskim poziomie, choć wyższym niż na koniec 2018 roku. W 2019 roku przeciętne wynagrodzenie wynosiło 1 090,9 BYN (równowartość ok. 1 964 PLN) i było ono o 7,3%12 wyższe niż w roku poprzednim.

Na Białorusi występuje zauważalna różnica w poziomie życia pomiędzy dużymi miastami (głównie Mińsk), a prowincją. Lokalne przedsiębiorstwa borykają się problemami, co powoduje migrację siły roboczej (emigracja za pracą), a w konsekwencji spadek konsumpcji wewnętrznej i dalsze pogarszanie się kondycji lokalnych przedsiębiorstw.

W przyszłości wpływ na białoruską gospodarkę będą miały rozstrzygnięcia dotyczące dalszego kształtu współpracy z Rosją, głównie w zakresie dostaw surowców energetycznych.

Surowce i waluty

Ceny bieli tytanowej – która należy do podstawowych surowców przy produkcji farb – a także ceny pozostałych surowców wykorzystywane przez spółki z Grupy do produkcji w 2019 roku pozostawały stabilne. W 2019 roku na rynku nie występowały problemy z dostępnością surowców i opakowań. Nie odnotowano także zdarzeń lub zagrożeń w obszarze zakupowym mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie poszczególnych spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Śnieżka.

Na rynku walutowym 2019 rok przyniósł nieznaczne umocnienie się złotego względem euro oraz niewielkie osłabienie w stosunku do dolara. Wśród czynników, które miały wpływ na zachowanie głównych walut należy wymienić politykę banków centralnych. Amerykańska Rezerwa Federalna w 2019 roku trzykrotnie obniżyła stopy procentowe, a Europejski Bank Centralny obciął stopę depozytową o 10 punktów bazowych oraz wznowił program skupu obligacji. W Polsce, Rada Polityki Pieniężnej nie poszła w ślady europejskich banków centralnych i utrzymała stopy procentowe na niezmienionym poziomie. Jednymi z kluczowych kwestii dla rynku walutowego były również wojna handlowa na linii USA-Chiny oraz dwukrotnie przesuwany termin wyjścia Wielkiej Brytanii z UE.

Na koniec 2019 roku w Polsce za euro trzeba było zapłacić o około 1% mniej, a za dolara około 1% więcej niż na koniec 2018 roku.





Gołębia retoryka Narodowego Banku Węgier oraz napięcia polityczne w Europie przełożyły się na sytuację węgierskiej waluty, która w minionym roku nie radziła sobie najlepiej. W 2019 roku forint węgierski osłabił się do złotego z poziomu 1,3353 do 1,2885 PLN (za 100 HUF).



W 2019 roku sytuacja makroekonomiczna na Ukrainie poprawiła się, co przełożyło się pozytywnie na wartość ukraińskiej waluty – hrywna umocniła się w relacji do złotego z poziomu 0,1358 do 0,1602 PLN.





Kondycja branży

Głównymi rynkami, na których działała Grupa w 2019 roku, były: Polska, Węgry, Ukraina oraz Białoruś. W 2019 roku przychody Grupy osiągnięte na tych czterech rynkach stanowiły 95,4% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży.

W raportowanym okresie w Polsce na Węgrzech i Ukrainie utrzymał się zwiększony popyt na produkty ze średniej oraz wyższej półki cenowej, przy równoczesnym kurczeniu się segmentu tańszych produktów. W przypadku Białorusi utrzymywał się zwiększony popyt na produkty z najniższego segmentu cenowego, co wynikało przede wszystkim z niskiej siły nabywczej tamtejszych konsumentów.

W raportowanym okresie, w porównaniu z poprzednimi latami, na polskim rynku farb oraz preparatów do ochrony i dekoracji drewna zaobserwowano stabilizację wielkości rynku, przy jednoczesnym wzroście jego wartości. Według danych Polskiego Związku Producentów Farb i Klejów (PZPFiK), wartość rynku w 2019 roku wzrosła o 4,3% w porównaniu z poprzednim rokiem.

W ocenie Spółki ciągle silny był trend wybierania przez polskich konsumentów lepszych jakościowo, droższych produktów, przy równoczesnym kurczeniu się segmentu najtańszych farb.

To, między innymi, efekt rosnącej świadomości i siły nabywczej konsumentów, w tym przekonanie, że zakup produktów droższych jest w dłuższym okresie rozwiązaniem bardziej efektywnym – 45% konsumentów deklaruje, że kupuje tylko te produkty, które spełniają ich oczekiwania na poziomie funkcjonalności, jakości i wizerunku, a 52% przedkłada jakość nad cenę13.

W ubiegłym roku Spółka obserwowała, że coraz więcej osób zwraca uwagę nie tylko na estetykę czy trwałość farb i lakierów, ale też na to, czy nie zawierają one szkodliwych dla zdrowia substancji, czy są ekologiczne i jakie działania podejmuje producent, aby ograniczyć ich wpływ na środowisko. Coraz istotniejszą rolę podczas prac remontowych odgrywa również ekologia. Klienci są gotowi płacić więcej za bardziej ekologiczne produkty, ponieważ ważne jest dla nich samopoczucie i otoczenie, w którym żyją. 41% badanych, podejmując decyzję o remontach, zwraca uwagę na ekologiczne rozwiązania podczas remontu14.

Podobnie jak w latach ubiegłych, farby dekoracyjne były wykorzystywane przede wszystkim do remontów. Szacuje się, że ok. 80 proc. wszystkich sprzedawanych w Polsce produktów przeznacza się na ten cel. Pozostała część trafia na rynek pierwotny i jest wykorzystywana przy wykańczaniu nowych budynków. W raportowanym okresie 49% Polaków przeprowadziło remont, a najczęściej wykonywanymi pracami było malowanie ścian i sufitów (85%)15. Polscy konsumenci w dalszym ciągu malują samodzielnie – blisko 80% z nich nie korzysta z usług wykonawców16.

W 2019 roku nie nastąpiła znacząca zmian wśród głównych graczy operujących na polskim rynku. Kluczowymi podmiotami działającymi w Polsce są: FFiL Śnieżka SA, PPG Deco Polska, AkzoNobel Polska oraz Tikkurila Polska. Według szacunków Spółki, udział czterech największych graczy w całkowitej sprzedaży w Polsce wynosi ponad 70%.

W raportowanym okresie węgierski rynek farb rozwijał się wraz z trendem wzrostowym w branży budowlanej na Węgrzech, który trwa nieprzerwanie od 2017 roku. Wartość produkcji w sektorze budowlanym na koniec 2019 roku zwiększyła się o ponad 24% r/r17. Przełożyło się to na większy popyt na białe farby dyspersyjne do wnętrz i systemy ociepleń.

Podobnie jak w Polsce, klienci na Węgrzech coraz częściej wybierali produkty z segmentu premium, w tym farby do wnętrz w gotowych kolorach oraz preparaty do ochrony drewna. Zamożni klienci zwracali większą uwagę na produkty przyjazne dla zdrowia, a osoby o przeciętnym poziomie uposażenia wybierają produkty o korzystnym stosunku jakości do ceny.

W 2019 roku nie nastąpiła znacząca zmiana wśród głównych graczy operujących na węgierskim rynku. Największymi podmiotami działającymi na Węgrzech są: Poli-Farbe, PPG Trilak oraz Akzo Nobel Coatings, z łącznymi udziałami rynkowymi szacowanymi na ok. 75%. Do mniejszych producentów, z kilkuprocentowym udziałem w rynku, należeli m.in.: Tikkurila, JUB, Helios, Meffert i Caparol.

Według wyliczeń agencji informacyjno-analitycznej Chem-Courier, w całym 2019 roku łączna produkcja farb i lakierów na Ukrainie pozostała na tym samym poziomie w porównaniu z poprzednim rokiem. Niewielkie wzrosty w produkcji zanotowała kategoria farb wodorozcieńczalnych (o 1,1%), a także farb alkidowych (o 0,7%). Bezpośredni wpływ na branżę farb i lakierów na Ukrainie miały utrzymująca się emigracja wykwalifikowanych kadr, ciągle niewielki wzrost budownictwa mieszkaniowego, a także zmiany polityczne, jakie miały miejsce w II i III kwartale 2019 roku.

Pierwsza część 2019 roku, podobnie jak cały ubiegły rok, była jednak wymagająca dla producentów farb i lakierów operujących na ukraińskim rynku ze względu na niesprzyjające warunki atmosferyczne. Po udanym rozpoczęciu sezonu remontowego w kwietniu 2019 roku, późną wiosną popyt na farby zmalał, co przełożyło się na niższą sprzedaż w punktach detalicznych. Producenci liczyli na to, że początek lata okaże się lepszy, jednak opady w pierwszej połowie czerwca i upał w jego drugiej połowie niekorzystnie wpłynęły na aktywność konsumentów. W związku z tym realizacja prac elewacyjnych w tym miesiącu była trudna. W drugiej części 2019 roku obserwowana była większa aktywność konsumentów ukraińskich, czemu sprzyjał wydłużający się sezon budowlano-remontowy.

FFiL Śnieżka SA szacuje, że w dalszym ciągu utrzymywał się trend wybierania przez ukraińskich konsumentów lepszych jakościowo, droższych produktów. Równocześnie na Ukrainie poziom konsumpcji farb wciąż jest niski w porównaniu z krajami Unii Europejskiej. Udana realizacja zapowiadanych przez ukraiński rząd reform może spowodować polepszenie się sytuacji gospodarstw domowych, a w rezultacie wzrost konsumpcji w branży farb i lakierów.

W 2019 roku największymi podmiotami w zakresie produkcji farb dekoracyjnych na ukraińskim rynku byli: Śnieżka-Ukraina, Meffert Hansa Farben, Henkel, ZIP, Caparol, Eskaro, Feidal, Polisan, Olejnikov.

W długofalowej perspektywie Ukraina pozostaje ważnym i perspektywicznym rynkiem dla Grupy, bowiem konsumpcja farb jest tam wciąż na niższym poziomie niż w krajach Unii Europejskiej.

W 2019 roku siła nabywcza białoruskich konsumentów pozostawała niska, przez co na tamtejszym rynku niezmiennie dominował popyt na wyroby z niższej i średniej półki cenowej. Głównymi kanałami sprzedaży wyrobów Grupy były niezależne sklepy z farbami i lakierami oraz umacniające się sieci marketów budowlanych typu DIY.

W 2019 roku wiodącymi podmiotami na białoruskim rynku farb i lakierów pozostawali tacy producenci jak: DAW, Eskaro, Akzo Nobel, Tikkurila, MAW, Tajfun, Ilmax, Ceresit i Knauf. Równocześnie coraz mocniej swoją obecność na Białorusi zaznaczają producenci rosyjscy, a wśród nich: ABC Farben, Bergauf i Volma.

W 2019 roku eksport części produktów na ten rynek utrudniały Grupie działania zmierzające do ochrony rynku rodzimego (takie jak wymogi certyfikacyjne czy regulacje celne), a także uprzywilejowana pozycja producentów pochodzących z krajów Euroazjatyckiej Unii Celnej (powodująca zwiększoną konkurencję ze strony tańszych produktów rosyjskich producentów).

Grupa na bieżąco analizuje sytuację w sektorze farb i lakierów na rynku białoruskim, tak aby w odpowiedni sposób reagować na zmiany sytuacji gospodarczej i postaw konsumenckich, aby dostosowywać swoją ofertę do zmieniających się warunków.

Dodatkowe informacje na temat rynków, na których działa Grupa i otoczenia konkurencyjnego na głównych rynkach zostały przedstawione w oświadczeniu na temat informacji niefinansowych, w punkcie 3.1.6 niniejszego Sprawozdania Zarządu z działalności (dalej jako „Sprawozdanie”).

1Skokowy wzrost udziału Węgier w strukturze sprzedaży to efekt włączenia do struktur Grupy węgierskiej spółki Poli-Farbe Vegyipari Kft. Wyniki sprzedaży oraz wyniki finansowe Poli-Farbe są konsolidowane z wynikami Grupy od 15 maja 2019 roku. W 2018 roku udział rynku węgierskiego w strukturze sprzedaży Grupy wynosił ok. 0,5%.

2Źródło: GUS, Produkt krajowy brutto w 2019 roku – szacunek wstępny.

3Źródło: GUS, Komunikat w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2019 roku.

4Źródło: GUS, Komunikat w sprawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2019 roku.

5Źródło: GUS, Dynamika produkcji przemysłowej i budowlano-montażowej w grudniu 2019 roku.

6Źródło: GUS, Budownictwo mieszkaniowe w okresie styczeń-grudzień 2019 roku.

7Źródło: Hungarian Central Statistical Office (węg, Központi Statisztikai Hivatalt, KSH).

8Źródło: GKI Economic Research Co.

9Źródło: State Statistics Service of Ukraine (ukr. Державний Комітет Статистики України), Real GDP change.

10Źródło: Chem-Courier nr 12 (120), 27 grudnia 2019.

11Źródło: National Statistical Committee of the Republic of Belarus (biał. Нацыянальны статыстычны камітэт Рэспублікі Беларусь).

12Źródło: National Statistical Committee of the Republic of Belarus, Nominal gross average earnings, January-December 2019.

13Źródło: GfK, TrendKey 2019.

14Źródło: Fixfly, Jak remontują Polacy. Raport 2019.

15Źródło: Fixfly, Jak remontują Polacy. Raport 2019.

16Badanie U&A na zlecenie FFiL Śnieżka SA.

17Żródło: Hungarian Central Statistical Office (KSH).

Poprzednie Dane finansowe
Następne Perspektywy